sauna

Startspot.nl

Als startpagina - Bij je favorieten - Eigen startpagina

Dating

» Meer dating!

Aanmelden

Bekijk of de naam nog vrij is en registreer de naam:

.startspot.nl

Overzicht

Sauna manieren

Sauna manieren

Dit is een voorbeeld, er zijn vele afwijkingen mogelijk. Uitkleden - douchen - drogen - in de sauna zitten of liggen - zweten - kort met water op hete stenen op de verwarming de luchtvochtigheid verhogen voor een extra zweetstoot - eventueel met een takkenbos op de huid slaan om de bloedcirculatie te verhogen - afkoelen. Bij ieder saunabad kan de afwisseling van opwarmen en afkoelen 2 tot 3 maal worden herhaald. Voor nieuwkomers wordt 2 maal saunagang aanbevolen. Na het laatste afkoelen volgt het aankleden en, belangrijk, moet het verloren vocht weer aangevuld worden met niet-alcoholische dranken. Het afkoelen kan gebeuren door een koude douche, een duik in een koudwaterbad of het inwrijven met sneeuw of ijs. Het afkoelen is een belangrijk gedeelte van de sauna en zou niet overgeslagen moeten worden

Term Sauna

Een sauna is een ruimte, waarin de temperatuur verhoogd wordt, zodat het lichaam begint te zweten (een zweetbad).

Ontstaan van de Sauna

Ontstaan van de Sauna

Het precieze ontstaan van de sauna is niet bekend. Bekend is dat de sauna al werd gebruikt door de antieke Indiėrs, de Scythen en in de antieke Griekse cultuur. In de Middeleeuwen was de sauna in heel Europa verbreid en werd als de belangrijkste mogelijkheid om je te reinigen gezien. In de meeste landen is de sauna daarna in onbruik geraakt. In Europa is in Finland de saunacultuur het beste behouden gebleven en verder ontwikkeld. Een bezoek aan een sauna is vooral voor lichamelijke ontspanning, gezondheid en verbetering van het welzijn. Traditioneel ook nog voor de lichaamsreiniging. Tijdens een saunabad wordt de lichaamstemperatuur verhoogd tot wel 39 °C (een kunstmatige koorts). Het lichaam reageert daarop door te gaan zweten. Het doel van het zweten is om de temperatuur van het lichaam weer omlaag te brengen, doordat warmte wordt afgevoerd. Dit heeft verschillende positieve gevolgen. De kunstmatige verhoging van de temperatuur werkt hetzelfde als bij een echte koorts. De ziektekiemen, die het beste functioneren bij normale lichaamstemperatuur en bij een verhoogde temperatuur in hun ziekmakende werking worden gestoord, worden op deze manier bevochten. Bij de sauna is het dus een preventieve maatregel, wat helpt om gezond te blijven. Als gevolg van de warmte met aansluitend het koude bad ontspannen de spieren en wordt gezorgd voor verlaging van de bloeddruk, verbetering van de bloedcirculatie, de stofwisseling en de ademhaling. Bovendien verhoogt het het welzijn. Sauna is goed voor de huid en verlangzaamt de veroudering van de huid. In een sauna worden de bloedvaten vergroot; de doorbloeding van de huid neemt toe. Bij de afkoelfase verkleinen zich de bloedvaten, waardoor ze getraind worden (vergelijk ook met het effect van wisselbaden bij een zwelling). Het lichaam wordt zeer grondig gereinigd. Oude en dode huidcellen worden makkelijker verwijderd. Bij een zeer droge huid wordt de structuur door het opnemen van water en het activeren van de zweetcellen verbeterd. Een sauna is niet hetzelfde als een stoombad, waarbij lagere temperaturen en een hogere luchtvochtigheid heersen.

Door Jef Langekamp i.s.m sauna.startspot.nl
Hosting en scripting door: MPlay.nl
Er staan 20 links op deze pagina.
Opmerkingen of suggesties?